Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Willeke en Pepijn - WaarBenJij.nu Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Willeke en Pepijn - WaarBenJij.nu

Moskou

Door: Pepijn

Blijf op de hoogte en volg Willeke en Pepijn

20 Juni 2015 | Rusland, Moskou

Daar zijn we weer, overal is gewoon Wifi, het is ongelooflijk. Zelfs in de slaaptrein van St. Petersburg naar Moskou was internet. Weliswaar een beetje traag maar toch...
De rit naar Moskou duurde 8 uur en vertrok 's-avonds om 11 uur dus dachten we genoeg uurtjes te kunnen slapen. Dat bleek tegen te vallen. Alhoewel we een bed hadden waar we languit in konden liggen en een stille coupe-genoot, werden we van het vele geschud en de hitte (23 graden) toch regelmatig wakker. Het hielp ook niet echt dat onze streng kijkende maar toch vriendelijke conductrice om 6 uur op de deur stond te rammlen dat we moesten opstaan. Om tien voor 7 waren we dan in Moskou waar we op het station werden opgewacht en naar een homestay zijn gebracht.
Deze lokale reisagent was erg spraakzaam en vertelde graag over alles. Dit was voor ons met maar een paar uur slaap natuurlijk niet zo leuk maar gelukkig kwamen we al snel bij de mooie oude Sovjet flat waar we de komende drie nachten zouden slapen. Met een oude lift waar we nauwelijks met z'n drieën met bagage inpasten rammelden we naar de 7e etage waar we Vladimir en zijn vrouw (met licht rose haar) ontmoetten. Hele aardige mensen met een typisch flatje vol tierelantijntjes en heel veel Hollandse klompjes van eerdere gasten. Onze praatgrage gids heeft nog een 20 minuten staan kletsen over vanalles en niks maar wij wilden liever even slapen dus zo gauw en zelfs al voor ze weg was, lagen we te slapen, heerlijk.
Een uurtje of twee later, het was inmiddels al half twaalf, zijn we maar eens gaan ontbijten, dat was er nog niet van gekomen, en zijn we naar het centrum van Moskou gegaan om het rode plein eens te bekijken. De metro in dan maar, heel makkelijk eigenlijk, maar die roltrap naar beneden, die is steil joh! En hoog! Daar wordt iedereen duizelig van. En dan maakt het niet uit of je omhoog of omlaag gaat. Duurt echt ruim 5 minuten maar de metro's komen vaak en gaan snel dus we stonden zo in het centrum. Alleen hadden we een andere uitgang van de metr moeten hebben, nu konden we een eind omlopen. Maar, who cares, we hebben drie volle dagen hier dus tijd zat. Na enig zoekwerk dan toch op het plein terecht gekomen, wat dus helemaal niet rood is, maar de muur om het Kremlin dus wel. We hebben hier een tijdje rondgekeken naar de poserende Russische dames en toen de St. Basil's Cathedral bezocht, de bekende kathedraal met de gekleurde torens. Erg mooi en erg bijzonder, van binnen is echt alles beschilderd en versierd. We werden in een van de kamers nog getrakteerd op gezang door een mannelijk zangkoor, erg bijzonder ook. Hierna zijn we nog wat door het centrum gaan lopen, hebben veel gelopen, een lekker eet tentje gevonden met heerlijke curry's en zijn we terug gegaan naar onze Sovjet flat. Waar we uitgeput neer zijn geplofd op de slaap bank.
Dag twee was gereserveerd voor het Kremlin, eerst een heerlijk ontbijtje met brood en gekookte eitjes, thee, koffie. Nog even chillen en weer de metro in. Inmiddels wisten we een beetje de weg dus waren we zo bij het Kremlin. Even leek het erop dat we pech hadden, de hekken van het park naast het Kremlin waren dicht, er werden overal dranghekken neergezet en veel politie op straat. Maar het Kremlin was gewoon open, in de rij voor een kaartje dus en door de metaal detector, het is immers het centrum van de Russische politiek. De kerken in het Kremlin zijn echt heel bijzonder, iedereen had zijn eigen, een voor de tsars en prinsen, een voor de geestelijken, een voor de welgestelden enz. Allen prachtig van binnen, van onder tot boven beschilderd en de buitenkant net zo bijzonder. Misschien een beetje overdreven was het veel te grote kanon wat ze ooit gebouwd hebben maar nooit is gebruikt omdat het dus te groot is. De veel te grote klok voor in de klokken toren heeft ook nooit geklonken. Maar prachtige werkjes hoor. Na toch wat tijd te hebben gespendeerd zijn we weer gaan wandelen, hebben wat gegeten en kwamen we bij de 'Cathedral of Christ the Savior' uit. Wauw, wat een mooie was dat, zo rijk aan alles, zowel binnen als buiten, echt heel gaaf. Ons kerk-dagje zat er op en we gingen met de metro weer naar huis, niet wetende dat we in een van de mooiste metro stations van Moskou stonden met prachtige marmeren beelden.
Vandaag was onze laatste dag in Moskou, weer heerlijk ontbeten met brood met kaas of jam, heerlijke salade met tomaat, komkommer, feta en mayo. Hier vlakbij is het plein van de overwinning, waarmee ze de overwinning op nazi-Duitsland gedenken. Een enorm plein met heel veel fonteinen, ook hier was trouwens iets bijzonders aan de gang want overal liepen militairen met familie, misschien waren ze geslaagd voor de opleiding?
Anyway, mooi monument, 142 m hoog waarbij elke 10 cm een dag in de oorlog symboliseert, reken maar uit. Verder zijn we nog naar de markt geweest, niet heel bijzonder en hebben we nog een ander metro-station bezocht, vol met fresco en Stalin's ideeen. We zijn eigenlijk wel een beetje klaar met Moskou dus zijn blij dat we morgen weer verder gaan. Dan stappen we in de Trans-Mongolie Express voor het eerste stuk naar Perm waar we ongeveer 26 uur over zullen doen. Spannend hoe dat zal zijn en wat we in Perm aan zullen treffen.
Moskou, je bent niet een erg bijzondere stad maar we zijn blij je gezien te hebben.

• 20 Juni 2015 - 21:06

Miranda En Richard :

Leuk om mee te lezen met jullie ervaringen. Hopelijk lukt het beter om te slapen tijdens de volgende treinreis. De St. Basil, het Kremlin en de metro zien er geweldig uit.

• 20 Juni 2015 - 22:07

Die Mama:

Ik heb heel wat kerken gezien maar deze zijn toch uitzonderlijk mooi. Jullie reis is net begonnen en nu al zoveel indrukken. Ben benieuwd naar de volgende etappe.
    groet,

• 20 Juni 2015 - 22:44

Jasmin:

Ohhh.... wat leuk om t lezen! En lekkere ontbijtjes zeg :-) Nou, t voorproefje hebben jullie gehad. Nu op naar de Express. Ben zoooo benieuwd. Kusssss voor jullie en veel treinplezier!

• 21 Juni 2015 - 01:12

Mariska Van Der Meijden (everling):

Hoi Willeke en Pepijn.
    Leuk om zo met jullie mee te lezen wat jullie allemaal meemaken op jullie reis. Al gelijk een hoop gezien dus. Leuk hoor. Geniet nog verder van jullie reis!! Hopelijk gaat volgende rit beter om in die 26 uur wat slaap te pakken. Veel plezier en ben benieuwd naar jullie volgende verhalen. Xxx

• 21 Juni 2015 - 14:17

Laurine:

Hoi Pepijn en Willeke, suoer leuk om het reisverslag te lezen komt waarschijnlijk ook door het beeldend schrijven. Zo kort weg en al veel gezien en meegemaakt. Geniet er lekker van.

• 22 Juni 2015 - 21:18

Iris:

Klinkt allemaal weer goed mensen! Succes met de mega lange treinreis xx